AKTUELLT

Det händer alltid något spännande i Björkäng! För att hålla dig uppdaterad kring det senaste som händer i föreningen kan du klicka dig vidare nedan.

PÅGÅENDE PROJEKT

Just nu pågår arbete med att minska störningar av råkor i området, förbättra strandens tillgänglighet och skick, utredning av möjligheter för att öka säkerheten invid Törlan, skapa trivselplatser, uppdatering av hemsidan, utredning av möjlighet till belysning samt ständigt pågående arbete med vägunderhåll.

KATTEGATTLEDEN

Kattegattleden är en 390 kilometer lång cykelled som går mellan Helsingborg och Göteborg, via Halland. Leden har ett havsnära läge och passerar precis invid Björkäng. År 2023 byggdes en separat gång- och cykelled mellan Ås och Morup, så att Kattegattleden är säker att cykla hela vägen.

BADVATTNET

Björkäng strand är en långgrund sandstrand som är uppdelad i två områden, norr för badande och söder för vattensporter. Kommunen utför regelbundet provtagning av badvattnets kvalitet. Inför badsäsongen 2021 har badvattnet vid Björkäng bedömts till bra kvalitet. När upprepade provtagningar visar på god vattenkvalitet kan myndigehten ansöka om att Björkängs havsbad åter ska klassas som EU-bad.

SURF+

Björkäng strand är en långgrund sandstrand som är uppdelad i två områden, norr för badande och söder för vattensporter. Det är Hallands enda sandstrand som har en markerad och avgränsad plats för vattensporter. Här finns utrymme för bland annat vågsurf, kitesurf, vindsurf och SUP.

NATURRESERVAT

Björkäng strand ligger mitt mellan två naturreservat. Norr ligger Utteros fågelreservat samt söder finns naturreservatet Natura2000.

GRANNSAMVERKAN

Syftet med Grannsamverkan är att göra bostadsområden mindre attraktiva för brottslig verksamhet genom bland annat ökad uppmärksamhet från de boende i området. Det innebär ökad kunskap om hur man skyddar sig, vilket avskräcker och försvårar för tjuven. Grannsamverkan leder till minskad brottslighet vilket ökar tryggheten och trivseln i bostadsområdet.

Björkäng har några gator med Grannsamverkan. Om ni vill veta mer om hur ni kan skapa Grannsamverkan på er gata så läs mer på:

Föreningen följer gällande bestämmelser för GDPR. För att läsa mer om

föreningens Integritetspolicy avseende GDPR, klicka nedan.