PROJEKT

FORTLÖPANDE PROJEKT

Föreningen arbetar fortlöpande med underhåll av vägar, såsom plogning, saltning, grusning samt gräsklippning av gemensamma ytor. Arbetet med att byta ut dåliga vägskyltar fortgår, liksom kontakt med lokala företag för att ge er medlemsrabatter.

Styrelsen anordnar årliga trivselaktiviteter såsom gemensam "Vårstädning" på långfredagen, samt traditionsenligt Midsommarfirande.

PÅGÅENDE UTVECKLINGSPROJEKT

Minskad störning av råkor

Styrelsen har sedan 2022 inköpt en ljudfågelskrämma för att minska störningen av råkor. Tyvärr har det inte gett tillräcklig effekt. En arbetsgrupp har tillsatts för fortsatt arbete med denna fråga. Vad varje medlem kan göra är att ringa till Varbergs miljö- och hälsoskyddsförvaltning och påtala olägenheten med råkorna. Vad som  hjälper är att fastighetsägare som har träd (särskilt tallar) på sin tomt där det byggs bon tar ned dessa.

Strandens tillgänglighet, EU-bad och tång

För en del medlemmar har det blivit svårare att ta sig till stranden, eftersom det numera finns en sandvall vid ingången från Havsbadsvägen. Detta görs när stranden plogas för att förhindra att havsvatten samlas på parkeringsplatsen och framför den allmänna toaletten. Styrelsen är i kontakt med kommunen kring ökad tillgänglighet för de som i behov av det, så att även exempelvis personer med rullstol eller barnvagn kan ta sig till ner till havet. För Björkängs havsbad ska klassas som EU-bad behöver kommunen göra en ansökan, vilket styrelsen har haft kontakt med kommunen om. Vi fortsätter även diskussionen kring tång ansamlingarna och uppmanar medlemmar att också själva kontakta kommunen i den frågan. Efter möte med kommunen 26/4 fick vi information att mellan 15/5-15/9 2024 kommer stranden städas med hjälp av traktor. Man lägger tången i "limpor", så långt bort från badet som möjligt.

Törlan

Styrlsen fortsätter följa utvecklingen av denna fråga.

GENOMFÖRDA UTREDNINGAR/FÖRDJUPNINGAR

Nedan finns information om några av de projekt som föreningen har avslutat, samt utrett.

Belysning

2023

Många av er som bor året runt i Björkäng märker att det blir väldigt mörkt utan gatubelysning. Styrelsen undersökete olika möjligheter till gatubelysning och var i kontakt med kommunen gällande denna fråga. Styrelsen försökte få bidrag till belysning av kommunen, men eftersom vi för närvarande varken är en registrerad vägsamfällighet eller har tillräckligt många åretruntboende kunde vi inte få bidrag för detta ändamål. Vi undersökte också möjlighet till bidrag från Naturvårdsverket (Klimatklivet) för att installera solcellsbelysning. Tyvärr har vi efter flera kontakter med olika företag inte funnit en solcellslampa som i nuläget klarar av att lysa tillfredställande på vinterhalvåret, då det behövs som mest. Enklare solcellslampor klarar sig inte heller länge i vårt kustklimat. Vi inväntar ny teknik.

Ökad säkerhet längs med Törlan

2023

Styrelsen undersökte olika alternativ för att sätta upp ett staket längs med broarna över Törlan samt Ålyckevägen. Då Törlan breder ut sig och det behövs en mer omfattande lösning för att erosion inte ska dra med sig ett staket har detta projekt avslutats. I beslutet vägdes genomförandet mot kostnadseffektivitet och långsiktigheten i åtgärden. Räcken säkrade vid broarna. Föreningen fortsätter följa diskussioner kring Törlan.

Vägskador

2023

Vägskadorna där Havsbadsvägen möter väg 768 (gamla E6:an) är åtgärdade efter kontakt med kommunen och Trafikverket. Föreningen behövde inte bekosta något.

Kattegattleden

2023

Cykelleden är äntligen invigd! Föreningen har haft löpande kontakt med kommunen, nu finns det flera överfarter från cykelleden till Björkäng.

Förflyttning av postlådor

2022

En del medlemmar behöver korsa stora vägen för att hämta sin post. Styrelsen har arbetat för att få till en förflyttning av dessa postlådor så ni inte behöver korsa vägen. Styrelsen har haft upprepad kontakt med Postnord och överklagat deras beslut om att inte flytta brevlådorna till en säker plats. Överklagandet har avslagits med hänvisning till arbetsmiljö för de som delar ut posten. Projektet har därmed tyvärr nått sin ände utan att brevlådorna kan flyttas från stora vägen.

Minskad störning av råkor

2022-03-29

Föreningen har i dagarna satt upp en elektronisk fågelskrämma med läten från olika rovfåglar som förhoppningsvis stör råkorna så mycket att dom på sikt inte etablerar sig. Ingen avskjutning av råkor kommer att ske i år. När kommunen sa upp sitt avtal med skyddsjägarna försvann även jägarnas tillstånd att skjuta råkorna. Vad varje medlem kan göra är att ringa till Varbergs miljö- och hälsoskyddsförvaltning och påtala olägenheten med råkorna. Vad som däremot hjälper är att fastighetsägare som har träd (särskilt tallar) på sin tomt där det byggs bon tar ned dessa. Det är det enda som på sikt får bort råkorna och där får ni boende hjälpa till att påverka era grannar.